Läsk gör levern fetare

Läsk gör insidan fetare

2/1 kl. 14:49

En liter läsk varje dag under ett halvår fördubblar fettmängden i levern och bukhålan

Det finns olika typer av fett. Underhudsfett på magen och det fett som omger organen i bukhålan är två skilda saker som påverkar kroppens hälsoläge på olika vis. I en ny dansk undersökning fick försöksgruppen dricka vatten, mjölk eller läsk. I studien konstaterar forskarna att det inte gick att se att läskdrickarna blev fetare. Däremot ökade deras inlagring av fett i levern dramatiskt, vilket kan leda till exempelvis diabetes och skrumplever.

American Journal of Clinical Nutrition

Niclas Carlson
Leg.kiropraktor
för Hälsa Sverige
www.halsasverige

Denna artikel är publicerad på Hälsa Sverige via SvenskPress.se.

Dela / Bokmärk / Skriv ut
Niclas Carlson Gävle

Niclas Carlson Gävle

Medlem sedan 2009-05-08

Kiropraktor Niclas Carlson Gävle, Högskoleutbildad och Legitimerad av Socialstyrelsen. Licensierad fystränare genom Riksidrottsförbundet och Bosö... Läs mer

Kommentarer

Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!

Publicera

Mer läsning

Vad vill du läsa?

Nyhetsbrev

Evenemang

Videoklipp

Gallerier

Hjälp

Stäng